A hírlevél feliratkozás szabályai

Tartalomjegyzék:
A GDPR szabályozás
Miért kell védeni egy felhasználó e-mail címét?
A hírlevél feliratkozás szabályai a GDPR szerint
Adatvédelmi nyilatkozat a hírlevélhez kapcsolódóan
Amire még érdemes odafigyelni

Kezdő és rutinos hírlevél küldőként is felmerülhet bennünk egy fontos kérdés. Mik pontosan a hírlevél feliratkozás szabályai? 2020-ban ez egy igen fontos kérdés, mivel egyre szigorúbb szabályokat kell követni ezen a területen is. Egészen pontosan a GDPR szabályok terjednek ki a hírlevél feliratkozás szabályaira.

A GDPR, vagyis magyarul az Általános Adatvédelmi Rendelet lényege, hogy a felhasználók adatai biztonságban legyenek. Azt gondolnánk, hogy egy hírlevél feliratkozáskor manapság csak egy keresztnevet és egy e-mail címet adunk meg. Akkor itt mégis miért van szükség bármiféle védelemre? Amikor személyes adatokról beszélünk legtöbbször a cím, telefonszám, bankszámla szám és jelszavak jutnak eszünkbe. Az e-mail címünket nem igazán soroljuk ide.

hírlevél feliratkozás szabályok

Miért kell védeni egy felhasználó e-mail címét?


Az online piaci versenyben egyre több cég pályázik az ügyfelek e-mail címére. Önszántunkból is legalább 3-10 hírlevélre iratkozzunk fel és olvassuk ezeket rendszeresen. Az is lehet, hogy még amire feliratkoztunk abból is rendszeresen érkezik olyan levél, ami minket nem érdekel. Gondoljunk csak bele, ha még ezen kívül akár több száz levél érkezik egy hónapban, amit egyáltalán nem is kértünk. Hogy miért? Mert hozzáférnek az adatainkhoz, egészen pontosan az e-mail címünkhöz egy olyan forrásból, ahol viszont önszántunkból adtuk meg. A sok kéretlen levél pedig bosszúságot okoz és akár vírusokat is tartalmazhat.

 

A hírlevél feliratkozás szabályai a GDPR szerint


A GDPR kötelezővé tette, hogy a feliratkozási űrlapokon tüntessünk fel egy nyilatkozatot. Ebben a nyilatkozatban hozzájárul a feliratkozó, hogy az adatait használjuk az adatkezelési nyilatkozatunknak megfelelően. Mindezt egy checkbox kipipálásával teszi meg. Ezt minden egyes weboldal tulajdonos köteles megjeleníteni a feliratkozási űrlapján. Teljesen mindegy milyen oldalon szerepel. Lehet az a webshop pénztár oldalán vagy egy blogban.
Szerencsére ezt a checkboxot a legtöbb weboldalánál lefejlesztették, ezért jó esetben csak egy apró beállítást igényel tőlünk. Az már nagyobb probléma lehet, ha a weboldalunknak egyáltalán nincsen vagy hiányos az adatvédelmi nyilatkozata. Hiszen a nyilatkozatban hivatkozunk az adatvédelmi nyilatkozatunkra.

hírlevél feliratkozás űrlap

Adatvédelmi nyilatkozat a hírlevélhez kapcsolódóan


A weboldalunk adatkezelési nyilatkozatában kötelesek vagyunk feltüntetni a következőket:

  • Kezelt adatok köre (például: név, e-mail cím)
  • Adatkezelés célja (például: gazdasági reklámot is tartalmazó e-mail, amely a vállalkozással kapcsolatos)
  • Adatkezelés jogalapja (például: Eker. tv. 13/A. § (4) bekezdés, GDPR 6. cikk (1) a) szerinti érintett hozzájárulásával)
  • Adatkezelés időtartama (például: a felhasználó hozzájárulásának visszavonásáig )
  • Adatátadás (Például: A Lady Bird hírlevélküldő szoftver, amit a Web-Server Kft. (4025, Debrecen, Pásti u. 2 I/5)adatbázisában kódolva tárolnak.)
  • Leiratkozás módjai (például: a hírlevélben megadott leiratkozó linken, válasz e-mailben, postai úton stb.)

A feliratkozót tájékoztatni kell arról, ha esetleges incidens történt és az adataihoz biztosan vagy valószínűleg illetéktelen hozzáfért.
Szerencsére a legtöbb weboldal és hírlevélküldő szoftver gyorsan alkalmazkodott a GDPR szabályozásokhoz, így számunkra is egyszerűbbé válik a hírlevél feliratkozás szabályainak betartása.

 

Amire még érdemes odafigyelni..

 

  • A fejlesztéseknek köszönhetően a felhasználók adatainak átadása és tárolása egy szoftveren biztonságos, ha mi is betartunk néhány tanácsot. Egy hírlevél küldő szoftvernél semmiképp ne adjunk meg olyan jelszót, amit társítunk valamihez. Legyen az egy véletlenszerű betűkből és számokból álló jelszó, amelyet biztonságos helyre elmentünk magunknak. Rendszeresen változtassuk meg a jelszavunkat. Esetleg állíts be kétlépcsős azonosítást, ha van rá mód.
  • A számítógépedet mindig jelszóval védd. Ha idegen gépről kell belépned, akkor pedig ügyelj arra, hogy a munkafolyamat végén lépj ki a szoftverből.
  • Ellenőrizd a hírleveleidben működik-e a leiratkozás link. Nincs annál bosszantóbb, ha nem tudunk leiratkozni. Ez a rossz hírnevünket keltheti.
  • A feliratkozási űrlapban egyértelműen írjuk bele mire iratkozik fel a felhasználó. Ezzel elkerülhetjük, hogy kéretlen levélnek vegye még azt is, amire önként regisztrált.
  • Próbáljuk meg a feliratkozókat különböző listákba rendezni. Ezzel törekedjünk arra, hogy csak releváns üzeneteket küldjünk, ne pedig kéretlen tartalmakat.
  • Ha webshopot üzemelünk és egy látogató a vásárlása során megadta az e-mail címét azt ne használjuk fel reklámot tartalmazó hírlevelek küldésére! Még azoknak sem küldhetünk ilyen típusú hírlevelet, akik regisztrált felhasználóként vásároltak! Csak abban az esetben tehetjük azt meg, ha a regisztráció során kipipálták a hírlevél feliratkozási igényüket és a hozzá tartozó nyilatkozatot jóváhagyták.
  • A feliratkozó űrlap nyilatkozatában helyezzünk el egy hivatkozást az adatvédelmi nyilatkozatunkra, amire ha rákattint, akkor egy felugró ablakban jelenjen meg az adatvédelmi. Ellenőrizzük, hogy helyesen jelenik-e meg.
  • A feliratkozást követően javasolt egy köszönő e-mailt küldeni. Ebben a levélben írjuk le még egyszer mire számíthat a feliratkozó. Mivel kapcsolatban fogunk hírlevelet küldeni. Kihasználhatod ezt a levelet arra is, hogy az oldalad más témáira is felhívd a figyelmet. Mondjuk a blogodra, a Facebook csoportodra vagy Instagram oldaladra.

A GDPR szerencsére nem kavarta meg annyira a hírlevél feliratkozás szabályait. Ezzel a feliratkozónak sem adtunk túl nagy feladatot és ráadásul bizalmat keltünk benne, ha a következő mondatot feltüntetjük a feliratkozó ablakban.

„Hozzájárulok az adataim kezeléséhez és elfogadom az Adatkezelési nyilatkozatot.”

Leave a Reply